سلام مجدد به شما این سایت فوق العادست یک مقاله دیگه درباره بازاریابی عصبی داره حتما اینو هم بخونیدش برای فروشتون خیلی معجره میکنه لینک اینم پایینش میذارم

 

 

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ مبحث نسبتا جدیدی در علم دیجیتال مارکتینگ است که به تازگی در بین بازاریابان و مدیران کسب و کارهای اینترنتی قرار گرفته است. در واقع بازاریابی عصبی تلفیق دو علم بازاریابی و عصب شناسی است که برای فروش بیشتر تاثیر میگذارد.

 

تاریخچه بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ
خیلی از شما دوستان با چالش نوشابه پپسی آشناییت دارید. به این گونه است که فرد بدون نگاه کردن به قوطی های نوشابه بین پپسی و کوکا کولا پپسی را انتخاب کند و تعجبی ندارد که پپسی انتخاب میشود.

عصب شناس معرف رید مونتگ یک دهه پیش سوالی را مطرح کرد؟ اگر واقعا مردم پپسی را به کوکا کولا ترجیح میدهند. چرا پپسی بازار را فرا نمیگیرد؟؟؟
رید مونتگ برای اینکه پاسخ این سوال را پیدا کند. چالش دیگری ایجاد کرد که در آن افراد را به دستگاه MRI متصل میکرد تا فعالیت مغزی آنها را بررسی کند. در ابتدا نیمی از شرکت کنندگان ابراز داشتند که پپسی را ترجیح می دهند. با این حال وقتی رید مونتگ به آنها گفت که کدام یک از نمونه ها از مارک کوکا کولاست. نتیجه سه به یک به نفع کوکاکولا تغییر کرد.

علاوه بر این در فعالیت قشر جلویی مغز و هیپوکامپ که به ترتیب مسئول کنترل تفکرات پیچیده و حافظه هستند نیز تغییراتی مشاهده کرد. همچنین دریافت که مغز تصاویر و ایده هایی را از آگهی های بازرگانی به یاد می آورد و تفکرات و احساسات در قسمتی که عکس العمل های خوبی نسبت به کیفیت محصولی دیده شده را به آن مارک ربط می دهد.
در نهایت رید مونتگ در سال 2004 میلادی یافته های خود را منتشر کرد و در نتیجه بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ به معرض عموم گذاشته شد.

بازاریابی عصبی چیست
بازاریابی عصبی چیست؟ (تعریف بازاریابی عصبی)
(NeuroMarketing) یا بازاریابی عصبی تکنیکی است که به کمک آن از مغز انسان تصاویری گرفته میشود که می تواند احساسات و واکنش های مغز را نسبت به چیزهای مختلف نشان داد.

هدف بازاریابی عصبی انتقال بهتر پیام های بازاریابی به دیگران و افزایش احتمال خرید توسط کاربران است.

در واقع بازاریابی عصبی چیزی فراتر از عرضه محصول مناسب با قیمت مناسب است.

 

مثالی از فروش لباس برایتان میزنم تا بهتر متوجه بشوید موضوع چیست؟
فرض کنید شما برای خرید یک لباس به یک بوتیک میروید از همان ابتدا که وارد بوتیک میشوید احساس خوبی نسبتا به فروشنده ندارید. فروشنده بدون توجه به ورود شما به صحبت خود با تلفن ادامه می‌دهد و وانمود می‌کند شما را ندیده است. سپس با لحنی توهین‌ آمیز با شما صحبت می‌کند و وقتی سوالی فنی درباره محصول می‌پرسید می‌گوید روی جعبه آن نوشته شده است خودتان بخوانید! چقدر احتمال دارد از چنین بوتیکی خرید کنید؟

شاید از خرید منصرف شوید. توجه کنید که ما درباره محصول صحبت نکردیم.!!!  شاید محصول این فروشگاه بسیار عالی و قیمت آن مناسب باشد ولی شما از خرید منصرف می‌شوید.
پس موضوع فقط محصول مناسب با قیمت مناسب نیست. رفتارهای خرید ما بسیار پیچیده‌ تر از چیزی است که خیلی ها فکر می‌ کنند و به عملکرد مغز مربوط است. اگر خیلی ساده بگوییم ما از کسانی خرید می‌کنیم که از آنها خوشمان بیاید. اغلب فروشنده بسیار مهمتر از محصول است.

جمله ای که گفتم دقیقا مثل یک راز می ماند برای فروشندگانی که مشکل فروش دارند. و تقریبا این نکته را در تمامی کلاس های خود تاکید می کنم. مهمترین نکته این است که فروشندای موفق میشود که اول مشتری را جذب خودش کند بعد جذب محصولش.

 

ورود به مغز انسان
مشتریان هیچوقت نیاز های واقعی خود را بر زبان نمی‌آورند و نمی‌توان به گفته‌ های آنان اعتماد کرد، پس راه‌ حل چیست؟
در سال‌ های اخیر دستگاه‌ های با نام‌ های EEG و FMRI و … ساخته شده که انواع کوچک و قابل‌ حملی دارد که بر سر انسان نصب می شود و می تواند از مغز انسان عکس بگیرد. این دستگاه‌ ها دریچه‌ ای را برای ورود به مغز انسان باز کردند. دانشمندان و بازاریابان می‌توانند با بررسی، عکس‌ های، مغز فردی که در حال تصمیم‌ گیری خرید است به دیدگاه موثق‌ تر و جدیدتری دست یابند.

 

 

سه بخش اصلی مغز در نورومارکتینگبازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ
مغز ما انسان ها به سه بخش عمده تقسیم میشود که از نظر ساختار سلولی و عملکرد با هم فرق دارند.

با وجود اینکه این سه بخش بر فعالیت همدیگر تاثیر می‌گذارند و نمی توان به طور محض فعالیت مغزی خاصی را به یک بخش نسبت دهند، ولی هر کدام از قسمت‌ های مغز نقش ویژه‌ ای دارند.

این سه بخش مغز جدید، مغز میانی و مغز قدیم نام دارند

مغز جدید معمولا انجام کارهای تحلیلی و پیچیده را بر عهده دارد. تصمیمات منطقی، آموزش و کارهای ارادی ما با فرماندهی این بخش مغز انجام می شود. مغز جدید نتیجه تحلیل‌ها را به دو بخش دیگر نیز ارسال می‌کند.

مغز میانی بیشتر با موارد احساسی سر و کار دارد و اطلاعات حاصل را به دو بخش دیگر مغز مخابره می‌کند. در واقع وقتی عاشق میشوید در این قسمت مغز واکنش های انجام میشود و هیچ ربطی به قلب انسان ندارد. که خیلی از افراد بر این باورند که احساسات در قلب انسان ها است.
مغز قدیم عهده‌ دار فعالیت‌ های اصلی ما برای حفظ بقا است. خداوند این بخش را طوری طراحی کرده تا با دستورات صادره ادامه حیات ما امکان‌ پذیر باشد.

 

لینک کامل مقاله

 

 

https://moomeni.com/what-is-neuromarketing/