یک مقاله عالی دیگه حتما این مقاله را هم بخوانید لینک مقاله در انتهای این مقاله گذاشتم.

حدود 25 سال پیش، یاهو محبوب ترین موتور جستجو سطح وب بود؛ اما ناگهان گوگل به دست 2 دانشجو تاسیس شد و توانست در مدت زمان کوتاهی گوی قدرت را از دست رقیب قدرتمندش بدزدد. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث موفقیت گوگل شد، خلاقیت آنها در به کارگیری بک لینک ها و معرفی آن به عنوان یکی از فاکتورهای سئو سایت بود! امروز هم بک لینک ها یکی از قدرتمندترین شاخصه های برای بررسی اعتبار و رتبه بندی سایت ها هستند؛ اما سوال مهم این است؛ بک لینک چیست؟

در این مقاله بعد از جواب دادن به این سوال، به سراغ نکات مهم دیگری مثل چگونگی ساخت بک لینک، نکات تاثیرگذار در مورد آن روی سئو، بایدها و نبایدها و… میرویم. پس با من همراه باشید:
آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها
بک لینک چیست؟

بک لینک چیست؟

برای اینکه بفهمیم بک لینک چیست، باید اول با مفهوم واژه لینک آشنا شویم: لینک ها همان کلماتی در سایت هستند که با کلیک روی آن، به یک صفحه دیگر در دنیای وب منتقل میشوید. مثلا اگر شما روی عبارت سئو محتوا در این متن کلیک کنید، وارد صفحه سئو محتوا فرین آکادمی میشوید. چرا؟ چون این عبارت یک لینک است. البته دقت کنید که لینک ها میتوانند به جای متن روی تصاویر هم قرار گرفته و با کلیک روی عکس مخاطب را به یک صفحه دیگر ببرند.

اما در مورد بک لینک: واژه سئو محتوا در بخش بالا، یک لینک از این مقاله در سایت فرین آکادمی به مقاله سئو محتوا در همین سایت است. اما اگر با کلیک روی این لینک وارد سایت دیگری مثل وب سایت x شوید، در اصل این یک بک لینک به سایت x است!

بنابراین فهمیدیم بک لینک به معنای لینکی است که از یک وب سایت به وب سایت دیگر داده میشود. اگر بخواهم به شکل دقیق تر بگویم؛ این لینک برای سایتی که به آن لینک داده شده به عنوان یک inbound link یا لینک ورودی محسوب میشود و برای سایت مبدا که دهنده لینک است، یک لینک خروجی یا External link است. خب، تا اینجا متوجه شدیم که بک لینک چیست اما الان باید به سراغ بخش مهم تر مقاله برویم:
تاثیر بک لینک در سئو سایت چیست؟

در ادامه میخواهیم ببینیم که تاثیر بک لینک روی سئو سایت چیست و اصلا چرا در بهینه سازی سایت اهمیت دارد؟ خب ببینید فلسفه گوگل برای اهمیت دادن به بک لینک ها این بود:

هدف هر موتور جستجویی در سطح وب، نمایش بهترین نتیجه به کاربر در صفحه اول نتایج است. منظور از بهترین نتیجه هم سایت هایی هستند که محتوای واقعا مفید و با کیفیتی دارند. گوگل میگوید اگر وب سایت شما واقعا دارای محتوای باکیفیتی باشد، باید بقیه کاربران سطح وب هم از آن صحبت کنند. یعنی چه؟

backlink
این یعنی اگر فرین آکادمی سایتی است که محتوای خوبی در زمینه آموزش سئو منتشر میکند، مدیر سایت x، مدیر سایت y، مدیر سایت n و… هم از این موضوع با خبر میشوند. در ادامه آنها در سایت خودشان لینک هایی به فرین آکادمی میدهند تا کاربرانشان به سایت خودشان با این وب سایتِ با کیفیت و معتبر آشنا شوند. علاوه بر این، کاربران عادی هم در سطح وبلاگ های رایگان، شبکه های اجتماعی، انجمن ها و… به فرین آکادمی لینک خواهند داد که باعث تایید معتبر بودن این سایت میشود.

به طور خلاصه فلسفه بک لینک ها این است:

    اگر سایت خوب و لایقی برای صفحه اول گوگل باشید، علاوه بر رعایت همه فاکتورهای بهینه سازی مثل سرعت، زیبایی و… در سایتتان، خود کاربران سطح وب هم به شما لینک میدهند.

بک لینک ها چطور سئو سایت شما را بهبود میدهند؟

خب با توجه به فلسفه بالا، هر چه یک وب سایت معتبرتر باشد، سایت های بیشتری به آن لینک میدهند. این یعنی اگر سایت x و سایت y رقیب یکدیگر باشند، گوگل برای بررسی آنها علاوه بر بررسی دیگر فاکتورهای سئو، به تعداد بک لینک های آنها هم دقت کرده و هر کدام لینک بیشتری داشته باشند، آن را به عنوان سایت معتبرتر شناسایی کرده و جایگاه بهتری به آن میدهد.

اما صبر کنید! این مثال مربوط به چند سال پیش بود و طی این چند سال اتفاقات جدیدی در سطح وب و الگوریتم های گوگل افتاده که حتما باید با آنها آشنا شوید:
وقتی همه چیز درباره backlink ها تغییر کرد!

وقتی همه چیز درباره backlink ها تغییر کرد!

آن اوایلی که گوگل بک لینک ها را به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی در نتایج معرفی کرده بود، یک شاخصه هم برای سنجش اعتبار سایت ها در اختیار وبمستران گذاشت: پیج رنک! پیج رنک صفحه ای از گوگل بود که شما میتوانستید در آن آدرس سایت خودتان را وارد کرده و ببینید که از نظر گوگل چه امتیاز و قدرتی دارید. پیج رنک عملا نسبت به تعداد لینک هایی که به سایت شما داده میشد، بالا میرفت.
over optimization چیست؟ و چگونه از بهینه سازی بیش از حد سایت جلوگیری کنیم؟

اما خب مشکل همینجا بود. همینجا بود که گوگل فهمید همه چیز آنطور که فکر میکرد جلو نمیرود. چرا؟ چون خیلی از سئوکارها و مدیران وب سایت، به جای اینکه به تولید محتوای باکیفیت و… توجه کرده تا بقیه به آنها لینک بدهند، راهکار سریع تری را پیدا کردند. آنها شروع کردند به خرید بک لینک از سایت های فروشنده و ده ها روش دیگری که باعث افزایش تعداد بک لینک ها، افزایش پیج رنک و در نتیجه افزایش قدرت سئو آنها میشد.

این یک مشکل بزرگ برای گوگل بود چون خیلی از وبمستران به کمک این تکنیک ها که اصطلاحا به آنها سئو کلاه سیاه میگویند، سایت های بی کیفیت و حتی صفحات تبلیغاتی را به نتایج اول گوگل آورده و کاربران را اذیت میکردند. از همینجا بود که همه چیز تغییر کرد. گوگل بعد از این موضوع، صفحه پیج رنک خودش را از دسترس وبمستران خارج کرده و قوانین جدیدی به جای تعداد لینک برای اعتباربخشی بک لینک ها در سئو ایجاد کرد. اینجا جایی است که بخش اصلی مقاله ما شروع میشود:
گوگل چطور اعتبار بک لینک را تعیین میکند؟

بک لینک و نباید ها

طی این چند سال، گوگل بارها در الگوریتم های خودش تغییراتی به وجود آورده و سعی کرده با آپدیت های مختلف، در مقابل سئوکاران کلاه سیاهی که بک لینک ها را بازیچه دست خودشان کرده اند، بِایستد. در ادامه میخواهم فاکتورهای اصلی یک بک لینک معتبر که باعث افزایش قدرت سئو سایت میشود را به شما معرفی کنم. بعد از آن هم در مورد بایدها و نبایدهای ساخت لینک و سپس راه و روش لینک بیلدینگ (همان دریافت بک لینک) صحبت میکنیم:
1_ اعتبار سایت

امروز یکی از مهم ترین فاکتورهای دریافت بک لینک که روی رتبه وب سایت شما تاثیر مستقیم دارد، اعتبار سایتی است که به شما لینک میدهد. در گذشته خیلی تفاوت زیادی نداشت که وب سایت مبدا لینک چه اعتباری داشته باشد، بلکه بیشتر تعداد بک لینک ها مهم بود. اما امروز اگر وب سایت مبدا اعتبار پایینی داشته باشد، ممکن است لینک دادنش به شما حتی باعث کاهش قدرت سئو سایتتان شود!

نکته: هر صفحه از سایت شما یک اعتبار جداگانه دارد و میانگین اعتبار همه این صفحات برابر است با اعتبار کل سایت شما. دقت کنید که گوگل برای تعیین ارزش بک لینک، هم به اعتبار کل سایت نگاه میکند و هم اعتبار صفحه مبدا لینک. برای بررسی اعتبار حدودی هر سایت و صفحه، میتوانید از ابزار link-explorer وب سایت moz استفاده کنید.
2_ ارتباط سایت

ارتباط سایت

یکی از تکنیک های کلاه سیاه سئو، دریافت بک لینک از سایت هایی بود که اصلا هیچ ارتباطی به وب سایت ما نداشتند. مثلا میتوانستیم از یک وبلاگ که در زمینه بازی های رایانه ای مطلب مینویسد، تعداد زیادی لینک بخریم و به صفحات اول گوگل برسیم. اما امروز نبود ارتباط بین وب سایت مبدا و وب سایت مقصد، کمی باعث ناراحتی گوگل میشود. البته اگر خود صفحه ارتباط با موضوع سایت شما داشته باشد، گوگل تاثیر مثبت بک لینک را حساب میکند.

مثلا اگر من از یک صفحه در مورد آموزش سئو در همان وبلاگ بازی های رایانه ای برای وب سایت خودم لینک بگیرم، این موضوع تاثیر نسبتا مثبتی روی نتایج دارد.

 

 

لینک کامل مقاله

 

https://farin.academy/backlink/