یک مقاله عالی دیگر که منشن بدون لینک را توضیح داده است. لینک کامل کقاله در انتهای سایت

 

احتمالا میدانید که سئو سایت بیشتر از 200 فاکتور مختلف دارد؛ اما با توجه به فعالیت چند ساله ام در این زمینه، میتوانم به جرئت بگویم که سالهاست افسار سئو را 2 فاکتورِ محتوا و لینک سازی خارجی (بک لینک) به دست گرفته اند.

به نظرم محتوا همیشه در همین جایگاه میماند و تا آخر باید برای رسیدن به نتایج اول هر موتور جستجویی از آن کمک بگیریم؛ اما در مورد بک لینک ها: در این یکی دو سال گذشته اتفاقاتی افتاده که باعث شده بفهمیم عمر بک لینک دائمی نیست و به نوعی در حال بازنشسته شدن است!

یکی از این اتفاقات، ورود یک موضوع جدید به فاکتورهای سئو به اسم منشن بدون لینک یا Linkless Mention بود. با توجه به اینکه در یکی از تجربه های کاری فرین آکادمی، یک سایت پنالتی شده را به کمک همین منشن های بدون لینک نجات دادیم؛ در این مقاله میخواهم همه چیز را در مورد آن به شما گفته و آموزش دهم که چطور میتوانید از منشن برای سئو کردن سایتتان کمک بگیرید:
آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها
منشن بدون لینک چیست؟

منشن بدون لینک چیست؟

منشن بدون لینک، یک اشاره متنی و بدون لینک به سایت شماست! یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال توضیح بدهم. متن های پایین را بخوانید:

    دیجی کالا،
    نمناک،
    بیتوته.

در بالا من به نام 3 سایت اشاره کردم. آیا به هیچ کدام از آنها لینک دادم؟ همانطور که میبینید نه؛ بنابراین من اینجا 3 منشن بدون لینک دارم. پس بار دیگر تعریفش را مرور کنیم: اشاره کردن به شکل متن به یک سایت را منشن بدون لینک میگویند. اما 3 سوال باقی میماند:

    چرا از منشن بدون لینک استفاده کنیم؟
    چند نوع منشن بدون لینک داریم؟
    چطور از آنها استفاده کنیم؟

جواب همه این سوالها را در ادامه مقاله میدهم:
اهمیت منشن بدون لینک در سئو

اهمیت منشن بدون لینک در سئو

قبلا در مقالات مختلف از جمله مقاله سئو چیست به این اشاره کردم که سئو سایت به طور کلی به 3 دسته بندی تقسیم میشود:

    سئو داخلی،
    سئو تکنیکال،
    سئو خارجی.

منشن بدون لینک جزو  سئو خارجی بوده و گوگل در سئو خارجی فقط به دنبال یک چیز است: بررسی اعتبار برند شما! ربات های گوگل همه سطح وب را بررسی میکنند، به رفتار کاربران دقت میکنند و هرچیزی را مورد بررسی قرار میدهند تا ببینند برند شما برای کاربران در سطح وب چقدر معتبر و شناخته شده است؟ همینطور چقدر مخاطبان به شما علاقه دارند؟

در ادامه و با توجه به همین موضوع نسبت به صفحات شما در کنار دیگر فاکتورهای سئو تصمیم گیری کرده و انتخاب میکنند که هر صفحه از سایتتان در چه رتبه ای قرار بگیرد. اما گوگل چطور اعتبار شما را بررسی میکند؟

خب همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره ای کردم؛ چندین سال است بک لینک ها پرچم دار سئو خارجی هستند و گوگل برای بررسی میزان اعتبار شما به آنها توجه میکند. منطق این موتور جستجو این است:

    ((اگر یک وب سایت معتبر با محتواهای مفید باشید؛ مطمئنا در سایت های مختلف سطح وب به شما لینک داده میشود. در ادامه هرچه تعداد و اعتبار این لینک ها بیشتر باشد؛ اعتبار شما هم بالاتر میرود.))

اما در همین حین که گوگل به دنبال بررسی بک لینک هاست؛ ما سئوکارها روش های دور زدن الگوریتم های گوگل را متوجه شده و با تکنیک های سئو کلاه خاکستری و گاها سئو کلاه سیاه، آنها را سر کار میگذارم. این موضوع باعث شد این موتور جستجو به فکر راهکارهای جایگزینی باشد که بتواند به جای بک لینک در فاکتورهای سئو به آن اهمیت بدهد. یکی از این فاکتورهای جایگزین، بررسی رفتار مخاطبان در شبکه های اجتماعی است که در مقاله سوشیال سیگنال به آن اشاره کردم. اما فاکتور بعدی منشن بدون لینک است!
معرفی 6 ابزار رایگان بررسی طول عمر و قدمت دامنه
Linkless Mention

Linkless Mention
دقیقا مثل همان منطقی که برای لینک سازی خارجی گفته شد؛ گوگل میگوید اگر وب سایتتان معتبر و دارای محتوای باکیفیت باشد؛ مخاطبان در سطح وب از شما صحبت میکنند. مطمئنا در حالت عادی تعدادی از این صحبت ها و اشارات همراه با لینک است و تعدادی از آنها هم صرفا متن معمولی و بدون لینک هستند.

متن هایی که لینک دارند و لینکشان به سایت شما داده میشود؛ همان بک لینک و متن های بدون لینک همان منشن بدون لینک هستند. در اصل هر چه در سطح وب منشن های بدون لینک بیشتری داشته باشید؛ گوگل متوجه میشود که بیشتر در نظر مخاطبان محبوب هستید و قدرت بیشتری به صفحاتتان میدهد.

اگر به دنبال شواهد بیشتری برای بررسی اعتبار منشن بدون لینک میگردید، باید بگویم که در سال 2014، مدیر ارشد محصول سابق موتور جستجو بینگ (Duane Forrester) به اهمیت منشن بدون لینک اشاره کرد و در سال 2017 هم “گری الیس” از گوگل اشاره ای به این موضوع داشت.
چند نوع منشن بدون لینک داریم؟

خیلی ها تصور میکنند منشن بدون لینک یعنی اینکه صرفا اسم برند سایتشان در سطح وب آورده شود؛ اما در واقع اینطور نیست! اگر به تعریفی که برای منشن بدون لینک نوشتم دقت کنید؛ میبینید که گفتم “هر اشاره بدون لینک”؛ یعنی هر متنی که دقیقا به سایت شما یا جزئی از آن اشاره کند. اما این چه چیزهایی را شامل میشود؟ اینها:

    URL سایت یا صفحه ای از سایت بدون لینک؛ مثلا farin.academy
    نام برند به فارسی یا انگلیسی،
    نام مدیر وب سایت، (در صورتی که گوگل آن را با برند سایت شناخته باشد)
    نام برند + یک کلمه کلیدی، (آموزش سئو فرین آکادمی)
    نام یک محصول یا خدمت شاخص مثل دوره مگاسئو سایت ما یا محصول IPAD اپل (به شرطی که در سطح وب این اسم به چیز دیگری اشاره نکند.)

چطور با منشن بدون لینک سایتمان را سئو کنیم؟

خب راستش را بخواهید در ابتدا که منشن بدون لینک به فاکتورهای سئو اضافه شده بود؛ فکر نمیکردم واقعا قدرتی زیادی داشته باشد. اما وقتی در یکی از پروژه هایمان – که بهینه سازی یک دامنه پنالتی شده با وضعیتی وخیم بود – از این تکنیک استفاده کرده و نتایج را دیدیم، نظرمان به کل نسبت به آن عوض شد. (در ویدیو وبینار 4 کسب و کار موفق در مورد این پروژه صحبت کردم.)

اما حالا به سراغ بخش جذاب این مقاله برویم: چطور میتوانیم به کمک منشن بدون لینک سایتمان را سئو کنیم؟ اول از همه باید این نکته مهم را بدانیم که در حال حاضر هنوز بک لینک ها مثل قبل قدرت زیادی در سئو دارند. یعنی اینطور نیست که بگوییم صرفا با کمک منشن ها میتوانیم سایتمان را بدون نیاز به بک لینک ها، سئو کنیم و به نتایج اول برسیم. حالا با این دید گسترده تر به سراغ تکنیک ها میرویم:

 

لینک کامل مقاله

 

https://farin.academy/linkless-mention/